Wat kun jij als leider leren van de stad Eindhoven? – Peter Kentie
“Wat ik probeer te bewerkstelligen, is deelnemers een reset geven.”
Peter Kentie doceert tijdens de module Eindhoven van de leergang ‘Leiderschap door Creatie’. Deze leergang is voor ondernemende leiders die uit hun patronen en overtuigingen durven te stappen en anders durven te leren en kijken. Een programma voor leiders die betekenisvol willen zijn en midden in de samenleving staan. Kentie is één van de docenten die tijdens de module Eindhoven zijn expertise, als onder andere directeur bestuurder van Eindhoven Marketing, genaamd Eindhoven365, deelt. Wij spraken hem deze zomer en vroegen hem onder andere wat de deelnemers aan de leergang kunnen leren van de stad Eindhoven.
Peter wat is de boodschap die je mee wil geven aan de deelnemers?
“Dat ondanks je als organisatie wellicht fysiek niet zo groot bent, je wel degelijk een enorme impact kunt hebben. Hier dient Eindhoven als voorbeeld: het is een relatief kleine gemeenschap, maar als een bedrijf zoals ASML stopt met functioneren, stopt de gehele technologische ontwikkeling van de wereld. Je kunt dus een extreme impact hebben, ondanks je grootte. Verder wil ik als marketeer laten zien hoe je de gewenste doelgroep nieuwsgierig kan laten maken naar jouw organisatie of bedrijf. Ik focus hier voornamelijk op het onbewust sturen van deze doelgroep. Dit betekent dat je je niet te veel vastbijt in de woorden, maar juist let op beeld. Dus als directeur van een organisatie is het essentieel om na te denken over de houding die je hebt en welke boodschap deze naar het publiek uitdraagt. Zo probeer je als leider iets op gang te krijgen zonder expliciet te zeggen ‘zo moet je het doen’.”
Wat doet jouw bijdrage met de deelnemers?
“Het wekken van nieuwsgierigheid als organisatie bij een gewenste doelgroep probeer ik ook toe te passen tijdens mijn sessie. Dit betekent dat de bijdrage van mijn sessie voor iedere deelnemer verschillend kan zijn; het is een innerlijk proces. Het enige wat ik probeer te bewerkstelligen is deelnemers een reset geven. Soms krijg ik direct reacties, bijvoorbeeld over de impact die je kunt hebben vanuit een relatief kleine organisatie. Dan hoor ik deelnemers zeggen: “Verrek ja, ik kan heel veel dingen wél voor elkaar krijgen.” Ik krijg van deelnemers ook vaak te horen dat ze de informatie moeten laten landen en komen er dan op een ander moment op terug. Dit vind ik ook erg belangrijk: deelnemers moeten zélf de vertaalslag maken naar hun organisatie. Als ik in de zaal zou zitten als deelnemer zou ik het ook niet fijn vinden als een spreker mij gaat uitvragen en een oordeel geeft over welke veranderingen ik moet doorvoeren binnen mijn organisatie. Deelnemers moeten zelf eruit halen wat ze relevant vinden.”
Wat kunnen deelnemers leren van de stad Eindhoven?
“Wat ik graag wil meebrengen bij deelnemers is dat wanneer een stad kan transformeren, jij dit als leider van een ziekenhuis of een woonbouwcorporatie ook kan. Dat doet Eindhoven al meer dan 30 jaar zo. Hier in de stad laten we zien: mijn voorruit is velen malen groter dan mijn achteruitkijkspiegel. Dat is het uitgangspunt van Eindhoven. Het is ook een stad waar de inwoners dingen net anders doen. Op een onconventionele manier. Bij wijze van spreken: als iedereen naar links gaat, gaan wij naar rechts. Dat tegendraadse heeft onder andere te maken met de geschiedenis van Eindhoven. We hebben een aantal keren een enorme crisis meegemaakt. In 1994 was bijna 45% van de beroepsbevolking werkloos in Eindhoven. Hier zijn we gelukkig uitgekomen. Toen kwam de Lehman Brothers met de kredietcrisis in 2008 met alle gevolgen van dien. Hier zijn we echter weer uit gekomen en hebben een bedrijf in de regio zoals ASML. Deze draait nu 6 miljard winst op 18 miljard omzet terwijl ze in 2010 nog een deeltijd WW had voor haar medewerkers.”
“Dus Eindhoven is gewend om zich te ontwikkelen in een soort sinus-curve. Dit levert een aantal dingen op. Je gaat veel met elkaar samenwerken en je krijgt een unieke samenstelling van de gemeenschap. Zo werken er hier ongelooflijk veel techneuten, mede dankzij bedrijven zoals ASML, en ongelooflijk veel ontwerpers. Dit is een unieke samenstelling van de gemeenschap. Voor innovatie heb je die samenballing nodig. Die contrasten samenbrengen tot één hechte gemeenschap, dat is iets waar deelnemers veel van kunnen opsteken.”
Meer weten over de Leergang Leiderschap door Creatie? Kijk dan hier.