De impact en het belang van de Leergang voor Onderwijsbestuurders
Tweede editie van de Leergang voor Onderwijsbestuurders staat gepland!
Het besturen van onderwijsinstellingen vraagt steeds meer om een scherpe koers en wendbaarheid: het is een kwestie van laveren, snelheid maken, anticiperen en je positie in het grotere geheel vinden. Het lijkt wel een constante dans met paradoxen. Als bestuurder ben je enerzijds het boegbeeld dat de koers bepaalt, anderzijds zet je anderen in de schijnwerpers. Soms vraagt het om dienend leiderschap, dan weer om een meer directieve houding. Het ene moment stel je grenzen, het andere moment geef je ruimte en verbind je mensen.
Samen met ScoliX, voor goed geleid onderwijs heeft Avicenna de Leergang voor Onderwijsbestuurders ontwikkeld, een programma dat zich richt op het versterken van leiderschap in onderwijsinstellingen. De eerste editie is in volle gang en de belangstelling was zo groot, dat de tweede editie al gepland staat. We spraken met Inge Haan, Directeur en senior consultant bij ScoliX, over de impact en het belang van deze leergang voor onderwijsbestuurders.
Inge, op welke manier hebben ScoliX en Avicenna hun krachten gebundeld om samen de unieke Leergang voor Onderwijsbestuurders te creëren?
“De samenwerking tussen Avicenna en ScoliX ‘voor goed geleid onderwijs’ is kort samen te vatten in 1+1=3. Door het bundelen van de expertise van beide organisaties is een unieke Leergang voor Onderwijsbestuurders ontstaan.”
Wat is volgens jou de toegevoegde waarde van deze leergang voor de deelnemers?
“Deze leergang onderscheidt zich van andere opleidingen doordat ze vooral gericht is op het effectief handelen van de bestuurder in de dynamische wereld van het onderwijs. Veel opleidingen zijn gericht op de bedrijfsvoering of cognitie. Ook belangrijk, maar wij wilden juist meer aandacht voor de bestuurder zelf. Waarom doe je wat je doet? Hoe effectief is dat? Vanuit welke waarden en drijfveren werk je en neem je besluiten, welke invloed heeft het krachtenveld waarin je werkt op je? De toegevoegde waarde zit naar mijn idee in het tripple-loop leren: reflectie op het eigen handelen met behulp docenten die jarenlange praktische ervaring als bestuurder hebben en docenten met een gedegen theoretische kennis van een specifiek domein. Daarnaast zijn de onderwerpen die in de modules behandeld worden gelinkt aan het beroepsprofiel voor bestuurders.”
Wat maakt deze leergang nog meer uniek en waarom zouden onderwijsbestuurders zich aangetrokken moeten voelen tot dit programma?
“We hebben de eerste module achter de rug en wat heel leuk is om te zien is dat de deelnemers niet uitgepraat raken met elkaar. Er is dan ook veel ruimte voor interactie, het delen van ervaringen en casuïstiek, het onderzoeken en verkennen van praktijksituaties vanuit verschillende perspectieven, aangevuld met theoretische inzichten.”
Aan wie zou je de Leergang voor Onderwijsbestuurders aanraden?
“De Leergang voor Onderwijsbestuurders is in mijn optiek een verrijking voor alle bestuurders die op zoek durven te gaan naar zichzelf, ongeacht of je veel of weinig ervaring hebt als bestuurder. Juist de mix van ervaring en de verschillende onderwijscontexten maakt deze leergang bijzonder waarde(n)vol.”
In deze leergang ontmoet je vermaarde topdocenten als drs. Johan Bouwmeester, René van Harten MME, dr. Monique Hammink, Philip Messak, dr. Pieter Wijnsma, drs. Diana Monissen en dr. Karen Peters.
Startdatum
De eerstvolgende editie van de Leergang voor Onderwijsbestuurders start op donderdag 12 juni 2025.