Wat maakt de Leergang Transformerend Leiderschap zo uniek?
Een kort interview met Boudijn Driesen, Managing partner Bureau Tromp over de Leergang Transformerend Leiderschap; het excellent verbeteren van organisaties.
Kun je ons wat meer vertellen over de Leergang Transformerend Leiderschap dieย Bureau Trompย in samenwerking metย Avicennaย heeft ontwikkeld?
Boudijn Driesen: โZeker. De Leergang Transformerend Leiderschap is een programma dat gericht is op het versterken van leiders om organisaties op een excellente wijze te verbeteren. Het gaat erom dat leiders niet alleen beslissingen nemen, maar ook in staat zijn om een duidelijke visie te formuleren en strategische doelen te stellen die deze visie realiseren. Dit vraagt om inspirerend leiderschap dat medewerkers actief betrekt en enthousiasme opwektโ.
Dat klinkt als een programma dat inspeelt op de essentie van leiderschap in het verbeteren van organisaties. Hoe speelt de Leergang in op verandering, een integraal onderdeel van verbetering?
โVerandering is inderdaad essentieel bij het verbeteren van organisaties. Alleen al vanwege het feit dat verbeteren altijd verandering betekent, maar veranderen niet per definitie leidt tot verbeteringenโ, zegt Boudijn lachend. Hij vervolgt: โDaarom besteden we binnen de Leergang ook aandacht aan verandermanagement vanuit verschillende invalshoeken. Leiders leren om weerstand te overwinnen, de juiste cultuur te bevorderen en mensen effectief door veranderingen te leiden. Dit vraagt om krachtige communicatie en samenwerking met interne en externe stakeholders om steun te vergaren en waardevolle inzichten te verzamelen. Maar daarnaast zoemt de leergang ook stevig in op de intrinsieke overtuigingen van de leider in kwestie.โ
Boudijn zegt hier verder over: โHoe je wendt of keert; de meest effectieve leiders geloven echt in wat ze doen. En dan heb ik het ditmaal niet over het eindresultaat, de verbeteringen, maar puur over het geloven in de voorgenomen veranderingen die tot die verbeteringen moeten leiden. Daarom ook focus op dat โadagiumโ; verbeteren is altijd veranderen maar veranderen niet per definitie verbeteren. Het is opvallend om in de praktijk te zien dat nog steeds veel organisaties verandertrajecten inzetten en uiteindelijk niet tevreden zijn met het resultaat. Heel vaak zien we dat dit te maken heeft met het verandertempo. Men rent snel en overhaast richting het โeinddoelโ en raakt onderweg het juiste pad kwijt en/of verliest belangrijke mensen. Hierdoor bereik je het gewenste resultaat vaak niet of duurt alles een stuk langer. In de essentie komt onze leergang neer op het โbegrijpenโ van transformeren, โbegrijpenโ van veranderingen om zodoende te verbeteren.โ Boudijn vervolgt: โDit begrip is niet altijd rationeel. Daarom zetten wij ook in op, naast die bedrijfsmatige โtoolingโ zoals ik dat graag noem, het onderzoeken hoe het anders kan. Pluis het maar eens uit. Ook tijdens het veranderproces zelf. Soms een stapje terug om daarna weer te versnellen. De transformatie an sich en het leiding geven eraan is dus veel meer dan het volgen van modellen,โ besluit Boudijn.
Je zoemt nu in op de wat โzachtere kantโ van veranderen, maar hoe zit het met de meerย โharde kantโ? Hoe zit het bijvoorbeeld met de analytische component van leiderschap in hetย verbeteringsproces?
โTja, ik ben dus niet zo van die twee โkantenโ want de leider in kwestie moet integraal heel goed zijn en dat is zelden een balans tussen die twee kanten. Maar ik begrijp wat je bedoelt hoor,โ zegt Boudijn lachend. โSterke analytische vaardigheden zijn belangrijk om knelpunten te identificeren en effectieve oplossingen te vinden. Ik denk dat we met deze leergang uniek zijn omdat we ook aandacht besteden aan de analytische component in de vorm Artificial Intelligence, de ontwikkelingen op dit gebied en toepassingen met oog op transformatie.โ
En wat maakt deze leergang dan nog meer uniek en waarom zouden (senior)leidinggevendenย zich aangetrokken moeten voelen tot dit programma?
Boudijn Driesen: โWat onze leergang nog meer uniek maakt, is wat ik al eerder aangaf. We ย richten ons niet zozeer op de โtoolingโ, maar kijken naar de kritieke enablers van verandering. We hanteren een holistische benadering ten aanzien van leiderschap en transformatie. Deze leergang helpt senior-managers echt hun leiderschapsgedrag & -gevoel te verfijnen en organisatie en medewerkers te empoweren in verbeteringsinitiatieven.โ