Eileen van den Tweel over haar deelname aan de Leergang voor Toezichthouders & Commissarissen
“De leergang diende voor mij als een kickstart. Het gaf mij meer zelfvertrouwen binnen het team en het versnelde mijn ontwikkeling als beginnend toezichthouder”.
Eileen van den Tweel is werkzaam als Hoofd HRM, ARBO en Facilitair a.i. bij het KNMI en is lid van de Raad van Toezicht van STIP Openbaar basisonderwijs in Hilversum. Ze nam in 2022 deel aan de Leergang voor Toezichthouders & Commissarissen en deelt met ons haar ervaring.
Waarom heb je je aangemeld voor de Leergang voor Toezichthouders & Commissarissen?
“Toen ik net begon met de functie toezichthouden ging ik mij meer verdiepen in het vak. Ik voelde sterk de behoefte mij meer te gaan professionaliseren. Zo kwam ik bij Avicenna terecht. Hoewel je als toezichthouder vaak al heel wat werkervaring hebt opgebouwd, is toezichthouden toch een heel andere rol die je op je neemt. Toen ik net begon met toezichthouden miste ik vooral de kennis over hoe je je moet opstellen als toezichthouder, dus: wat is je rol? Maar ook: hoe zit het met de wet- en regelgeving in dit vakgebied? Hoe ontwikkelt het vakgebied zich en wat vinden experts hiervan? Tijdens de leergang heb ik deze vragen beantwoord gekregen.”
Wat is jou het meest bijgebleven van de leergang?
“Los van de feitelijke kennis over wet- en regelgeving denk ik vooral de rol van de toezichthouder. Specifiek bedoel ik dan de verantwoordelijkheid die je hebt in relatie tot de bestuurders, maar ook de dynamiek binnen de Raad van Toezicht. Dat stukje verantwoordelijkheid nemen, dat is erg belangrijk, want je hebt toch de hoofdelijk aansprakelijkheid als toezichthouder. Dat vind ik ook het mooie aan de leergang van Avicenna. Je bent veel bezig met hoe je jezelf ontwikkelt als toezichthouder in een groepsdynamiek.
Daarnaast komen deelnemers van de leergang voor Toezichthouders van diverse sectoren. Zo heb je deelnemers van profit en non-profit organisaties. Op deze manier leer je werken met verschillende mensen met verschillende persoonlijkheden. Dit zie ik als pluspunt, aangezien je in een Raad van Toezicht ook niet mensen voor het uitkiezen hebt. En je zal toch tot gezamenlijke besluiten moeten komen.”
Wat maakt iemand volgens jou een goed leider?
“Als ik het link aan mijn leiderschapsrol als toezichthouder, denk ik dat er een belangrijke nuance is. Tijdens de leergang werd deze rol mooi uitgelegd in de vorm van een metafoor. Eén van de sprekers – zelf een oud roeier – vergeleek de leiderschapsrol van een toezichthouder met de stuurman van een roeiteam. Je bent wel verantwoordelijk voor de koers van de roeiboot, maar je kan niet zelf gaan bijsturen. Dus als je denkt als stuurman: ‘het gaat niet goed’ kan je niet opeens aan het roer trekken, want dat is het hele ritme van de roeiers weg. Je moet daarom oplettend kijken wat er gebeurt bij de roeiers en proberen daarop feedback te geven. Want uiteindelijk zijn het de roeiers die roeien. Hetzelfde geldt voor toezichthouden. Je kan niet zomaar de teugels overnemen van de bestuurders, dat is alleen in uitzonderlijke crisissituaties. De momenten herkennen dat je juist je mond dicht moet houden en even op je handen moet zitten om ruimte te creëren voor bestuurders, dat is iets wat je moet leren.
Daarnaast is het belangrijk als leider om verantwoordelijkheid te nemen en dit ook voor de volle 100% doen. Dit betekent dat je soms tegen een populaire mening in moet gaan en dat je erkent dat je niet alles weet. Als toezichthouder blijf je je namelijk ook ontwikkelen tijdens je functie. Ik denk dat deze openheid als een goed voorbeeld dient voor bestuurders. Zo laat je zien dat het oké is om te zeggen dat je iets niet weet en dat je bijvoorbeeld behoefte hebt aan feedback.”
Aan wie zou je deze leergang aanbevelen?
“Aan elke startende toezichthouder of commissaris. Het fijne aan deze leergang is dat het over meerdere dagen verspreid is waardoor ik af en toe ook vergaderingen van de Raad van Toezicht er tussendoor had staan. De leergang is een mooie mix van kennis en praktijk, waarbij je de stof meteen in de praktijk kan toepassen. Hierdoor kon ik ook specifieke vragen stellen aan experts over kwesties waar ik nog zoekende in was. Dat heeft mij enorm geholpen.
De leergang diende voor mij als een kickstart. Het gaf mij meer zelfvertrouwen binnen het team en het versnelde mijn ontwikkeling als beginnend toezichthouder. Tijdens de leergang kom je uiteraard in contact met verschillende toezichthouders vanuit verschillende sectoren wat een wereld voor je opent. Opeens zit je in een groep met mensen die vaak dezelfde ervaringen hebben gehad. Zo zie je dat je in bepaalde situaties er niet alleen voor staat als toezichthouder. Daarom zou ik deze leergang aan elke startende toezichthouder of commissaris aanraden.”